<i>lezingen</i>
<i>lezingen</i>
  • © 2020 Società Dante Alighieri - comitato Regioni Minerarie del Limburgo - Sittard-Geleen contact 0

lezingen

Agenda lezingen


aanvang: 19.30 uur Locatie: Trevianum Scholengemeenschap, ingang Havikstraat, 2de verdieping.
Leden van Dante hebben gratis toegang. Aan niet-leden vragen we een donatie van Euro 5,00

In verband met de richtlijnen van het RIVM ten aanzien van social distancing kunnen maximaal 50 leden
deelnemen aan de lezing. Verder onderaan deze pagina vindt u een inschrijfformulier en kunt U zien
hoeveel leden zich tot nu toe hebben ingeschreven. Iedereen ontvangt enkele dagen voor datum van
de lezing een gepersonaliseerde uitnodiging per E-mail. Het bestuur verzoekt u deze uitnodiging mee te nemen.


11 september 2020


Barokmuziek





Harry Janssen (Selfkant-Süsterseel)



Tegen het einde van de 16e eeuw maakte de stijl van de Renaissance (stile antico), de polyfone stijl van meestal kerkelijke muziek, plaats voor de stile moderno, muziek bedoeld voor meer seculier gebruik. Pas in de 19e eeuw ging men deze stijlperiode “barok” noemen. Meestal wordt de barokmuziek tussen 1600 (de eerste opera) en 1750 (de dood van J.S. Bach) ingedeeld.
De Barokmuziek had zijn oorsprong in Florence en verspreidde zich in de 17e eeuw langzaam over Europa. Vooral via de Europese vorstenhoven. Componisten en muzikanten waren meestal in dienst van een prins, hertog of koning. Feesten werden vaak opgeluisterd met speciaal daarvoor gecomponeerde muziekstukken.
We lopen aan de hand van een aantal muziekstukken, in de vorm van video, door deze interessante muziekperiode. Van Claudio Monteverdi tot Bach en Händel. Van Mantua en Venetië naar Versailles, via Duitse vorstenhoven naar Engeland en eindigend in kasteel Twickel. De Italiaanse invloed wordt hierbij niet uit het oog verloren.


Stacks Image 28
16 oktober 2020


Een superster op tournee. Albrecht Dürer (1471-1528) op reis naar Venetië en de Nederlanden


Peter van den Brink (Valkenburg a/d Geul)


In de zomer van 1520 trok de grote Renaissancekunstenaar Albrecht Dürer met vrouw Agnes en dienstmaagd Susanna van Neurenberg naar Antwerpen, over stoffige wegen en golvende rivieren. Hij hield een dagboek bij waarin hij vooral zijn uitgaven en inkomsten akribisch noteerde, maar ook kond deed van bijzondere gebeurtenissen, zoals het bezoek aan het Lam Gods, direct gevolgd door de dierentuin in Gent, of een curieuze processie in Antwerpen, het 50-persoonsbed van Hendrik van Nassau, de bijna-schipbreuk bij Arnemuiden – waarbij hij uiteraard zelf als redder in de nood optrad - of de Aztekenschat in het Coudenbergpaleis in Brussel, dat als een tentoonstelling werd gepresenteerd ter ere van de kroning van Karel V, 23 oktober 1520 in Aken. Die laatste gebeurtenis was de facto de aanleiding voor Dürers wonderbare reis die echter veel langer zou duren, tot de zomer van 1521 aan toe. De reis naar de Nederlanden, nu 500 jaar geleden, is de aanleiding voor een grote tentoonstelling die in maart 2021 in de National Gallery in Londen wordt geopend en vervolgens in juli in mijn eigen museum, het Suermondt-Ludwig in Aken.
Het was zeker niet de eerste lange reis die Dürer ondernam. Tijdens zijn Wanderjahre trok hij naar het westen en bezocht onder meer Basel, Frankfurt en Straatsburg. Tussen 1494 en 1496 hield hij zich in Noord Italië op, mogelijk trok hij zelfs naar Venetië, ofschoon het bewijs daarvoor minimaal is. Hij was in ieder geval in Innsbruck en Bolzano in Zuid Tirol, zelfs nog zuidelijker, in de Arco vallei en bezocht Trente en Cembra, maar bleef vermoedelijk binnen de grenzen van het Habsburgse rijk en vervaardigde talloze schitterende aquarellen van landschappen en stadgezichten, zodat we ons een beeld kunnen vormen waar hij verbleef. Tien jaar later verblijft hij meer dan een jaar in de Lagunestad. Daarover zijn we zeer goed geïnformeerd, deels door de vele kunstwerken die hij produceerde, maar vooral door een tiental brieven die hij aan zijn beste vriend, de humanist Willibald Pirckheimer in Neurenberg, schreef. Deze brieven, zeer persoonlijk, geestig en grof soms, geven een buitengewoon beeld van Dürers verblijf in Venetië en zijn contacten met vooral Giovanni Bellini, toentertijd de leidende kunstenaarspersoonlijkheid.
In Antwerpen, zo’n vijftien jaar later, schilderde Dürer maar weinig, niet meer dan zo’n 20 kleine schilderijen, de helft portretten, maar tekende dat het een lieve lust was. Tegenwoordig getuigen zo’n 120 tekeningen nog van zijn ontembare geestdrift met pen, penseel, krijt en zilverstift. Voor hem was dat net zo fundamenteel als eten en wijn drinken, wat hij ook met veel liefde deed. Een man naar mijn hart. Hij tekende zo’n 90 grote portretten die hij veelal op paneeltjes plakte, als Ersatz-schilderijen. Een stuk makkelijker en sneller te maken dan geschilderde konterfeitsels. Het was voor die tijd een gewaagde marketing-strategie, omdat er nog geen markt bestond voor autonome tekeningen, maar we danken het aan deze grote meester dat hij een eigen niche vond, die vervolgens ook door anderen, zoals Lucas van Leyden en Barthel Bruyn, werd gevolgd. Dat Dürers reis in onze historische optiek uiterst succesvol was, zou hij overigens zelf als eerste tegenspreken. Hij was van mening dat zijn reis door de Lage Landen hem slechts ellende had gebracht, maar dat vertel ik pas in Sittard.


Stacks Image 42

Jacopo de Andrea: Giovanni Bellini & Albrecht Dürer worden gevierd door Venetiaanse kunstenaars (Kunsthistorisches Museum in Wenen)





inschrijven voor de lezing op 11 september 2020:

t/m 13 augustus 2020 hebben zich 4 leden ingeschreven.
Het maximale aantal deelnemers bedraagt 50.




Formulier wordt geladen ...




eerdere lezingen:


01/2020 over pausen als rotsen en pausen als kiezelsteentjes (Dr. Math Osseforth, H.I. Ambacht)
12/2019 keizerskroningen in Rome (Dr. Anne Huijbers, Bern, CH)
11/2019 fenóómeni - fuoco, terra, aria e acqua (Herman Cole, Sint Niklaas, BE)
10/2019 lezing in het italiaans over Oriana Fallaci (Luigi Barone, Dordrecht)
09/2019 ontdek de magie van Puglia (én Matera) (Saskia Balmaekers, Maastricht)
05/2019 reizen met Vasari (deel 2) (Thei Salden, Limbricht)
03/2019 Austera Eleganza: Turijn in beeld, woord, muziek en smaak (Patrizia Schiozzi, Pieter Bakker)
02/2019 Commedia dell'arte: Carnaval en Tabacologica in Italië (Jos Engelen, Sittard)